تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
رضا امیدوار تجریشی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

باید‌ها و نباید‌های وزیر صمت دولت چهاردهم | وزیر صمت باید در جهت حذف ارز چند نرخی حرکت کند | فرسودگی ماشین‌آلات باعث کاهش بهره‌وری شده

امیدوار تجریشی فعال حوزه صنعت شاخصه‌های وزیر صمت در دولت چهاردهم را برشمرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در شرایط حساس کنونی باید هوشمندانه عمل کند.

باید‌ها و نباید‌های وزیر صمت دولت چهاردهم | وزیر صمت باید در جهت حذف ارز چند نرخی حرکت کند | فرسودگی ماشین‌آلات باعث کاهش بهره‌وری شده

رویداد ۲۴|زینب غبیشاوی: این روزها همه منتظر هستند تا لیست کابینه وزرای دولت معرفی شود. تا به اینجای کار حضور ظریف و طیب نیا، حاکی از تاکید پزشکیان بر تخصص است. البته گمانه‌زنی‌های متعددی درباره کابینه دولت چهاردهم از سوی افراد و گروه‌های مختلف مطرح می‌شود، اما باید منتظر ماند و دید مسعود پزشکیان چه کسانی را به عنوان سکان دار وزارت‌خانه‌ها معرفی می‌کند. در همین راستا رضا امیدوار تجریشی فعال حوزه صنعت، در گفتگویی با رویداد۲۴، به ویژگی‌های وزیر مناسب این حوزه، کاستی‌ها و نیازهای این حوزه پرداخته و‌معتقد است شرایط فعلی نیازمند یک وزیر شجاع است تا بتواند تصمیم‌های مناسب را اتخاذ کند. 

رضا امیدوار تجریشی در گفتگو با رویداد۲۴، با بیان اینکه وزیر صمت دولت چهاردهم در اولویت باید ساختار این وزارتخانه را به درستی بشناسد، توضیح داد: او باید همسو با ۲ وزارتخانه اقتصاد و جهاد کشاورزی عمل کند.

وی با اشاره به اهمیت تصمیمات بانک مرکزی در روند فعالیت وزارت صمت، ادامه داد: زمانی که از هم‌سویی وزارت صمت و اقتصاد سخن می‌گوییم؛ بانک‌مرکزی و بانک‌های زیر مجموعه را نیز در دل آن مد نظر داریم.

این کارشناس حوزه صنعت معتقد است، در شرایطی که اقتصاد کشور در شرایط خاصی قرار دارد؛ فردی که سکان وزارت صمت را در دست می‌گیرد باید شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشد و بتواند با عزمی راسخ از بخشنامه‌های یک‌شبه جلوگیری کند. 

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های بخش خصوصی ادامه داد: وزیر صمت باید مدافع بخش خصوصی بوده و انتخابات اتاق را به رسمیت بشناسد. این درحالی است که انتخابات دور قبل با ورود دولت به روند انتخابات شرایط اتاق بازرگانی را با تغییرات ساختاری همراه کرد.

امیدوار تجریشی گفت: تاکید بر بهبود فضای کسب و کار و اجرای قوانین در این زمینه باید سرلوحه فعالیت وزیر صمت قرار گیرد.

وی به بحران قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری به یکی از معضلات اقتصادی کشور تبدیل شده و به ضرر تولیدکننده و بعضا مصرف‌کننده تمام می‌شود و حل این معضل باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

رئیس اسبق خانه صمت جوانان با بیان این نکته که توسعه در صنایع مختلف به صورت متوازن عمل نکرده است، گفت: اکنون در صنایع معدنی دچار فرسودگی ماشین‌آلات هستیم و همین امر باعث کاهش بهره‌وری شده است. از همین رو معتقد هستم که وزیر صمت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای خود باید روحیه جنگجویی داشته باشد. 

وی با تاکید بر اثرگذاری وزیر صمت در موضوع‌تک نرخی شدن ارز، اظهار کرد: وزیر صمت آتی با همراهی وزیر اقتصاد و سایر اعضای تیم اقتصادی کشور می‌تواند در راستای حذف رانت ارز چندنرخی و فساد حاصل از آن قدم بردارد. 

امیدوار تجریشی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری جدی درباره تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، اظهار کرد: وزیر صمت آینده باید به خوشه‌های صنعتی و آمایش سرزمینی توجه کرده و این ۲ مهم تبدیل به سند توسعه صنعت کشورمان شوند.

وی بر تجمیع سامانه‌های متعدد و ایجاد سامانه جامع فعالیت تجار و بازرگانان تاکید کرد و گفت: با تعدد سامانه‌ها، فعالیت‌های صادراتی و وارداتی دچار اختلال شده است و فعالان بخش خصوصی به نوعی تبدیل به کارمندان بی‌حقوق دولت شده‌اند. 

به گفته امیدوار تجریشی، با توجه به ارائه خدمات متنوع استارتاپ‌ها در حوزه صنعت، معدن و تجارت به‌نظر می‌رسد که وزیر صمت نباید از این حوزه نیز غافل شود. 

وی با بیان اینکه وزارت صمت در سال‌های اخیر از سردرگمی رنج می‌برد، افزود: ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه آیفون، ممنوعیت واردات خودرو و هزاران ممنوعیت دیگر و عدم تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در این مدت دلیلی بر تعدد وزرای صمت در سال‌های اخیر شده است.

این فعال حوزه صنعت معتقد است که وزیر صمت باید رویکردی کلان داشته باشد و صرفا به صنایع محدودی توجه نشان ندهد و در این میان از روند فعالیت سودجویان نیز جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه وزارت صمت اکنون دچار ناترازی‌های انرژی است، افزود: اکنون صنایع با مشکل تامین انرژی مواجه هستند که هزینه تولید را افزایش می‌دهد. در زمستان با مشکل تامین گاز و در تابستان مشکل تامین برق مواجه هستیم؛ درحالی که با مشوق‌های درست و جلوگیری از انحصار می‌توان این ناترازی را از بین برد.

امیدوار تجریشی با تاکید بر هدفگذاری رشد ۸ درصدی در برنامه توسعه هفتم، تاکید کرد: راه رسیدن به این هدف تقویت صنایع و صادرات و توجه ویژه به حوزه بازرگانی است.

وی ادامه داد: دیپلماسی باید در خدمت صنعت و اقتصاد قرار گیرد؛ برای نمونه اردوغان، رییس جمهور کنونی ترکیه در تمامی سفر‌های دیپلماتیک خود تجار و بازرگانان کشورش را همراه با خود می‌برد.

این فعال بخش خصوصی بر این باور است که مدیران و معاونان وزارت صمت باید از میان جوانان انتخاب شوند؛ چراکه این جوانان در کنار پیشکسوتان که بصورت مشاور در اتاق فکر‌ها فعالیت خواهند داشت، می‌توانند به سرمایه‌های آینده کشور تبدیل شوند.

امیدوار تجریشی به جوانان متخصص و شایسته کشور اشاره کرد و گفت: اکنون جوانان لایق و با انگیزه‌ای در وزارتخانه‌ها فعالیت می‌کنند که با علم و فناوری روز آشنا بوده و می‌توانند با کارشناسان خارجی ارتباط موثر برقرار کنند؛ از این رو، می‌توان از جوانان لایق کشور در جایگاه معاونت و مدیریت به خوبی بهره جست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما